ACTIVITATS

GENER

19 h
Cicle Històries de l'Art

Una història del còmic i la il·lustració

Cicle dedicat a la història del còmic i la il·lustració, a càrrec de Jaume Vidal, llicenciat en Ciències de la Informació. Periodista cultural especialitzat en art contemporani i còmic i comissari. Actualment és membre de la Comissió pel Còmic, Il·lustració narrativa, Humor gràfic i Animació a Catalunya, promoguda pel departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

El còmic, la historieta o el tebeo, sinònims d’una mateixa expressió, és gairebé per definició un mitjà creatiu que utilitzant la paraula i la imatge ha creat un món en dues dimensions que s’associa a la creació d’universos fantàstic i inversemblants. Però darrera de personatges i situacions impossibles, la historieta, al llarg del seu recorregut que arrenca dels darrers anys del segle XIX i neix el mateix any que el cinema, ha reflectit la societat de cada moment. Amb aquest curs farem un recorregut per la seva història, els seus autors i els seus corrents, des de la seva creació fins a l’actualitat parant atenció en el fet que cada còmic és fill de la seva època i per tant es tracta d’una fantasia que ens ajuda a entendre la realitat.

Sessió 1: dimarts, 10 de gener
Naixement del còmic als Estats Units: Context. Yellow Kid, el primer personatge. El còmic i la premsa. La Gran Depressió i l’aparició dels Superherois. Segona Guerra Mundial. La Guerra Freda. Censura (El Comic Code). El naixement de Marvel. Nova revolució del Superherois als anys 80. L’impacte dels superherois en el cinema del segle XXI.

Sessió 2: dimarts, 17 de gener
El còmic europeu: L’escola francobelga i el seu impacte a Catalunya (Cavall Fort i Tretzavens). Els quadernets d’aventures espanyols: El pes de la ideologia franquista: Roberto Alcàzar i Pedrín i El Guerrero del Antifaz. El Capitán Trueno, un cert aire de liberalitat. L’Escola de l’humor Bruguera). El boom del còmic d’autor als anys 80.

Sessió 3: dimarts, 24 de gener
El còmic rebel: L’underground, el Còmic del Maig del 68, la novel·la gràfica. Un cas puntual: el primer còmic d’oposició al franquisme a la revista Oriflama

Sessió 4: dimarts, 31 de gener
En aquesta darrera sessió agafarem un personatge emblemàtic com és Charly Brown i a través dels seus ulls mostrarem com va evolucionar el món des de la perspectiva occidental. Veurem com temes com el racisme van ser introduïts per primer cop al seu país en una historieta que llegien milions de lectors de totes les ideologies, alguns de molt conservadors que van mostrar la seva perplexitat quan va entrar en el univers de «nens blancs», un company afroamericà. També coneixerem els personatges i l’impacte d’aquesta sèries.

Pòdcast

ESPAI
Auditori del Museu de l'Empordà
Una història de l’art empordanès