ACTIVITATS

MAIG

19 h
Cicle Històries de l'Art

Una història de les dones a la fotografia

Cicle dedicat a una història de les dones a la fotografia, a càrrec de Núria F. Rius, doctora en Història de l’art i professora d’Història i teoria de la fotografia a la Universitat Pompeu Fabra i a la Universitat Autònoma de Barcelona, i Lourdes Delgado, doctora en Humanitats i professora de fotografia a Deià, Escola d’Art i Disseny.

Sessió 1: 9 de maig
Com pensar una història de les dones a la fotografia?
En aquesta primera sessió proposarem unes bases conceptuals i metodològiques per a pensar una història de les dones en el camp de la fotografia que qüestioni els biaixos amb què la història de la fotografia canònica s’ha construït. Veurem com, lluny d’universalismes i visions generals, cal pensar de forma interseccional i situada a l’hora d’entendre com les dones, en plural, s’han relacionat amb els gèneres fotogràfics, que, al seu torn, plantegen diferències entre si.

Sessió 2: 16 de maig
Retratistes i fotoperiodistes, les primeres professionals
En aquesta segona sessió veurem com des dels inicis de la fotografia, nombroses dones van trobar en el negoci del retrat d’estudi una activitat econòmica accessible per a elles. Analitzarem els factors socials que ho van permètrer així com també el perfil més comú d’aquestes professionals. També, estudiarem el cas del fotoperiodisme, que va ser una disciplina més tardana, en la qual les diferències de cada país a l’hora de definir l’esfera femenina van determinar l’accés o no de les fotògrafes en aquest camp, com així ho exemplifiquen els casos dels Estats Units i d’Espanya.

Sessió 3: 23 de maig
La fotografia com a art: fotògrafes i circuits artístics
En aquesta tercera sessió, recuperarem les trajectòries d’algunes fotògrafes nord-americanes i europees per analitzar la seva aportació en el desenvolupament artístic del mitjà fotogràfic des del segle XIX i fins als anys 1960. Sovint invisibilitzades pel protagonisme historiogràfic atorgat als seus col·legues masculins, nombroses fotògrafes van experimentar amb el llenguatge i els discursos fotogràfics dins dels circuits culturals de cada època.

Sessió 4: 30 de maig
L’afició fotogràfica: les dones com a garants de la memòria familiar
En aquesta darrera sessió, abordarem la fotografia personal i domèstica com un dels gèneres fotogràfics en els que més dones s’hi van involucrar. Veurem com aquesta presència femenina es degué, per una banda, a l’adequació d’aquest gènere fotogràfic a l’espai domèstic i familiar, considerat l’espai pròpiament femení. Per l’altra, perquè des de principis del segle XX el mercat fotogràfic internacional trobà en la noia jove, i en molts casos futura mare de família, un nou objectiu de mercat en l’emergent societat de consum.

ESPAI
Auditori del Museu de l'Empordà
Una història del còmic i la il·lustració

GENER