JUNY

Cicle Històries de l'Art

Una història de les imatges del futur

Cicle dedicat a una història de les iamtges del futur, a càrrec de Jorge Luis Marzo, doctor en Estudis Culturals, comissari d’exposicions, realitzador audiovisual i professor titular a BAU Centre Universitari d’Art i Disseny de Barcelona.

Fa temps que sabem que les imatges són el nou alfabet del nostre món: representen un nou sistema comunicacional que, no per casualitat, emmiralla èpoques molt antigues. Modernitat i antiguitat semblen tocar-se d’una forma màgica. Aquesta màgia es manifesta en forma de latències culturals, de fantasmes, de pervivències que no volen desaparèixer. En aquest breu curs explorarem com els clàssics espectres del passat s’han convertit avui en avatars; com la memòria només es fa palesa en les imatges; com la cultura de la falsedat ha esdevingut una possibilitat d’emancipació; com les màquines s’han fet vidents i fan imatges oraculars. Són fantasmes que ja no fan “yuyu” perquè han aprés a saber qui som.

Sessió 1: 7 de juny
Què vol dir viure en un règim iconogràfic?
En aquesta sessió analitzarem el canvi de règim lingüístic en el que estem: com les imatges han esdevingut paraules i els efectes que això té en la nostra forma d’entendre el món.

Sessió 2: 14 de juny
Fake. La cultura de la falsedat
Si la majoria de les imatges ja no retraten el món, com sabem si són certes? Importa la seva condició de veracitat? Com afecten aquests espectres les comunitats i les nostres relacions social, culturals i polítiques?

Sessió 3: 21 de juny
Intel·ligència artificial i visió: les imatges vidents
Les noves tècniques computacionals aplegades al voltant del concepte “intel·ligència artificial” s’ofereixen com a mecanismes predictius d’una potència aparentment revolucionària. Les imatges que creen ens obliguen a repensar a fons la nostra relació visual amb el món.

Sessió 4: 28 de juny
Iconoclàsties
Les memòries del passat apareixen en forma d’imatges, que idolatrem o destruim. En aquesta sessió haurem de veure quins són els mecanismes pels quals convoquem o amaguem els fantasmes comuns.

Auditori del Museu de l'Empordà
Una història del còmic i la il·lustració

GENER

Una història de l’art empordanès