MARÇ

Cicle Històries de l'Art

UNA HISTÒRIA DE L’ART A L’EMPORDÀ DES DE 1989

Cicle dedicat a la història de l’art a l’Empordà des de 1989, a càrrec de Jordi Mitjà, artista visual, escriptor i comissari d’exposicions.

El curs versarà sobre aspectes vinculats a la cultura local, els creadors i les institucions de Figueres a partir de 1989, revisitant-los des del prisma d’un artista que, per fer d’historiador, ha consultat i ha buidat els diaris locals del període que vol abastar. Jordi Mitjà tria aquells anys d’efervescència i formació per parlar-nos de repercussions, ecos i efectes que poden haver tingut posteriorment per a la ciutat i la ciutadania, i afirma que la història és una «màquina sense temps» que cal activar.

Sessió 1: dimarts, 5 de març
Un intent d’historiar, si fa o no fa
En aquesta sessió tractarem la mort de Salvador Dalí i els embolics que se’n deriven, la Dalinització i el seu consum bulímic, de com la política local cobria l’expedient cultural servint-se del Museu, així com l’extensa gamma d’aduladors amb traces d’adoctrinament. De la dissortada sort que patien els estornells en aquella Figueres, fent un paral·lelisme amb artistes, escriptors, poetes o il·lustradors que la ciutat foragitava també, a desgrat d’ells. I de la “Ciutat dels Museus” en contrast amb la manca d’ajuts, d’espais per formar-se i exposar en els camps on la creativitat n’era una peça clau per fer ciutat.

Sessió 2: dimarts, 12 de març
La manifestació com a carnaval i el carnestoltes com a protesta
En aquesta sessió tractarem les pèrdues i les recuperacions carnavalesques empeltades amb les protestes. Concerts, correfocs, barraques, festivals i d’altres batalles. Cartells, fanzins, pamflets, eslògans, un repàs còmic però real dels encerts i els desencerts de l’autoedició, la gràfica, la publicitat a Figueres. També una història centrada en l’única galeria d’art amb cara i ulls, la bombonera, com la descriu en Narcís Pijoan, i reviurem la creació de la Plataforma Empordanesa d’Art Contemporani. De les primeres exposicions o contra exposicions fins a l’ocupació de l’espai públic amb el projecte expositiu “Ocupacions”.

Sessió 3: dimarts, 19 de març
Turisme, el tabú dels ismes
En aquesta sessió parlarem sobre les escultures i els murals a la via pública. Pintors que fan d’escultors, ceramistes que fan de pintors, escultors que fan d’escultors, activistes que fan d’artistes. Tractarem els artistes que han indagat en el tema tabú vinculat al turisme i indagarem en les promeses impracticables que hem hagut de viure i vivim a la ciutat. Del Castell de Sant Ferran al Museu de l’Enric Ruiz Geli passant pel Museu del Circ. Així com un intent de garbellar el territori i trobar encerts o desencerts vinculats a l’obra d’artistes de primera divisió i de divisions regionals.

Sessió 4: dimarts, 26 de març
Miscel·lània que és com dir macedònia
En aquesta sessió està pensada per saltar o rememorar algunes exposicions, artistes, projectes i d’altres maldecaps que han fondejat a la comarca els darrers vint-i-cinc anys. Exposaré el meu treball com a artista vinculant-lo amb les pràctiques del treball de col·legues de professió, d’influències bàsiques o compartides (Duchamp, Hamilton … Etcètera) i d’altres qüestions per tancar un recorregut proper.

Auditori del Museu de l'Empordà
UNA HISTÒRIA DE L’ART I ELS MITES