ACTIVITATS

SETEMBRE

Cicle Històries de l'Art

Una història del cinema a Catalunya

Cicle dedicat a la història del cinema a Catalunya, a càrrec d’Àngel Quintana, catedràtic d’Història i Teoria del Cinema a la Universitat de Girona.

El cinema a Catalunya ha passat d’ocupar un lloc marginal en els marges de la industria cinematogràfica espanyola a aconseguir una centralitat acompanyada de la seva internacionalització i el seu reconeixement. El curs planteja un recorregut per la Història recent del cinema a Catalunya per tal de veure com s’ha configurat el cinema, quins camins ha seguit des dels darrers anys del franquisme fins a l’actualitat. El curs examinarà què entenem per cinema català i a partir de les diferents veus i tendències observarem com constantment s’ha mogut a la recerca de la seva definició i de la seva identitat.

Sessió 1: dimarts, 5 de setembre
Què és el cinema català? Els anys de la transició i el retrobament de la identitat
En el congrés de cultura catalana celebrat l’any 1975 ni la crítica, ni la incipient indústria del cinema es van posar d’acord per definir si el cinema català era el cinema parlat en català o el cinema produït a Catalunya. Mentre s’articulava el debat, el cinema a Catalunya sorgia de les cendres del franquisme per buscar una certa identitat perduda.

Sessió 2: dimarts, 12 de setembre
Podem parlar d’un cinema industrial? El lloc del cinema davant la televisió? El cinema a Catalunya davant la cruïlla de Barcelona 92
Amb la restauració de la Generalitat, el cinema a Catalunya es va convertir en un factor marginal. Els sectors professionals somniaven amb un cinema industrial que podia anar des de les operacions de prestigi fins a potenciar els gèneres, sobretot la comèdia. En aquest context arriben els jocs Olímpics del 92 i el cinema acaba perdut en un marcat per les oportunitats perdudes.

Sessió 3: dimarts, 19 de setembre
Escriptures que sorgeixen des dels marges i els nous reptes de l’era digital. Els anys del documental
El llegat d’una cert cinema d’autor i les apostes marginals que el cinema a Catalunnya havia dut a terme els darrers anys esclaten amb l’arribada del digital i amb ell, la recerca de noves formes d’escriptura. Els cineastes del passat com Joaquim Jordà o Pere Portabella retornen per dialogar amb els joves del present Un dels camins que marcarà l’inici del nou mil·lenni és el cinema documental que no trigarà a trovar una deriva cap a l’assaig.

Sessió 4: dimarts, 26 de setembre
Els circuits internacionals pel cinema català. El nou cinema d’autor i la presencia de dones cineastes

El cinema realitzat a Catalunya ha aconseguit en els darrers anys està a la secció oficial
del festival de Canes, guanyar el festival de Locarno o guanyar el festival de Berlín. El
cinema català és ja una aposta oberta al món. Els nous autors sorgits els darrers anys
amb noms com Albert Serra, Marc Recha o Isaki Lacuesta han aconseguit situar el
cinema en un lloc destacat, mentre una generació de dones cineastes han esclatat amb
força, entre elles Carla Simon, Judith Collell, Neus Ballús, Clara Roquet o Elena Martin.

ESPAI
Auditori del Museu de l'Empordà
Una història del manga

OCTUBRE