ACTIVITATS

NOVEMBRE

19 h
Cicle Històries de l'Art

Una història de l’art d’acció i la malaltia

Cicle dedicat a la biomedicina expresada des de l’art, a càrrec de Caro Novella, doctora en estudis performatius amb l’especialitat de pràctica com a Recerca i ciència feminista per la Universitat de Califòrnia.

En aquest curs fem una aproximació retòrica al mon de l’art i la salut, tot consideraran quines tècniques s’han fet, i es fan, servir les artistes de performance (o art d’acció) per a obrir, resistir i existir més enllà dels discursos biomèdics. Revisarem l’obra d’artistes qui han desenvolupat la seva obra com a resposta a una malaltia, o més aviat, com a resposta als discursos biomèdics i culturals entorn la malaltia (VIH- sida-, virus del papil·loma humà, càncer, diversitat funcional, epilèpsia, etc.).

Sessió 1: dimarts, 7 de novembre
Naturalisme mèdic, règims de veritat i resistències
En aquesta sessió obrirem un marc conceptual i crític envers la medicina com a règim de representació i producció de cossos, malgrat que alhora es presenta com a ‘natural’ i apolític. Aquesta sessió proposa el naturalisme mèdic com a gènere performatiu, o de creació d’imaginaris i realitat. Com a exemples visitarem l’amfiteatre mèdic (s. XVII), la cartelleria mèdica (s.XIX – principis del XX) i obres contemporànies que exposen i circulen el cos embalsamat (s. XXI), alhora que introduirem les estratègies de resistència – resignificació de l’existència que tractarem a les sessions següents.

Sessió 2: dimarts, 14 de novembre
Del cos-objecte mèdic al subjecte-autor visceral
Com a resistència a l’objectificació dels cossos, en aquesta sessió revisarem l’ús del plaer (l’erotització de la malaltia) i el dolor (la performance de resistència – endurance performance) com a estratègies per recuperar l’agència sobre el propi cos. Visitarem l’obra d’autors i col·lectius com Sins Invalid, Annie Sprinkle y Beth Stephens, Bob Flanagan, Ron Athey, Martin O’Brien o Rita Marcalo (Estats Units). Veurem obra d’artistes/col·lectius de l’Estat Espanyol com Maria Perkances, Noual o Post-Op.

Sessió 3: dimarts, 21 de novembre
Del cos-norma al cos-Poètic i l’auto-ficció
En aquesta sessió revisarem propostes properes al surrealisme, el realisme màgic o l’absurd com a estratègia per esdevenir més enllà de la malaltia. Ens aproparem a l’obra de Lechedevirgen Trimegistro (Mexic), Nicola Fornoni (Itàlia), Mia Marrow (Mèxic-US) i Lisa Montano (US) i introduirem el projecte d’experimentació Trans*Plant, mi enfermedad es una creación artística de Quimera Rosa (França-Barcelona).

Sessió 4: dimarts, 28 de novembre
Del cos individual al cos comú
En aquesta sessió ens aproparem a propostes que busquen trencar amb la individualització i privatització de la malaltia i fan servir estratègies de col·laboració, ritualització i creació col·lectiva. Revisarem intervencions del col·lectiu ACT-UP i
l’obra de Pepe Espaliu o Liliana Maresca. Ens aproparem al ritual com a espai de col·lectivització amb l’obra “U(tear)us” de Dani DEmilia i a projectes col·lectius entorn el càncer com oncogrrrls i la c.u.r.a. Farem una breu revisió d’estratègies emergents de mediació artística en salut a l’estat (Mesa Camilla).

ESPAI
Auditori del Museu de l'Empordà
Una història del cinema a Catalunya

Una història del cinema a Catalunya

SETEMBRE

Una història del manga

Una història del manga

OCTUBRE

© Alguns drets reservats. Museu de l’Empordà, 2018
Ajuntament de Figueres. Cultura
Avís legal - Protecció de dades

Museu de l'Empordà
Rambla, 2
17600 Figueres
972 50 23 05