OCTUBRE

Cicle Històries de l'Art

Una història de l’art LGTBIQ+

Cicle dedicat a la història de l’art LGTBIQ+ a càrrec de Víctor Ramírez Tur, doctor en Història de l’art, professor d’art contemporani a la UB i a la UAB i mediador. En els darrers anys ha treballat en la incorporació de narratives artístiques LGTBI a múltiples institucions de Barcelona com el Museu Picasso de Barcelona, el MNAC, el Museu Marítim de Barcelona o el centre LGTBI, sent el curador d’algunes de les línies principals del projecte Museus LGTBI al 2021. En col·laboració amb blanca arias (@blanc4rias), artista-investigadora graduada en Història de l’Art per la Universitat de Barcelona i amb el Màster d’Estudis Comparatius en Art, Literatura i Pensament per la Universitat Pompeu Fabra. Treballa al voltant de qüestions vinculades a la subjectivitat lesbiana i queer a partir del seu vincle amb les imatges, les narratives mitològiques i els esoterismes.

El curs rastrejarà la pràctica artística d’artistes vinculades a identitats i experiències LGTBIQ, posant un èmfasi especial en l’art contemporani i en els reclams de les lluites queer de les darreres dècades.

Sessió 1: dijous 6 d’octubre, a càrrec de Víctor Ramírez Tur
Cartografia d’un art LGTBIQ: imaginaris, lluites , estratègies
A aquesta primera sessió mapejarem alguns dels conceptes principals de l’art LGTBIQ (queer, performativitat) així com algunes de les seves estratègies més rellevants -protesta carnavalesca, drag, dol- i els contextos que les van veure néixer -revoltes de Stonewall, transició democràtica, tercera onada feminista, crisi de la sida-.

Sessió 2: dijous 13 d’octubre, a càrrec de Víctor Ramírez Tur
Estratègies de dol i activisme: crisi de la sida, militància i xarxes de cures
Malauradament, una de les constants de la pràctica artística LGTBIQ és el seu ús del dol com a estratègia política per a visibilitzar la major exposició a la violència que pateixen aquests col·lectius. Aquesta sessió enfocarà aquesta premissa centrant-se principalment en aquelles pràctiques “artivistes” que van néixer en plena crisi de la sida/VIH.

Sessió 3, dijous 20 d’octubre, a càrrec de Víctor Ramírez Tur
Imaginaris trans* i intersex*
Recolzant-nos en algunes de les figures més rellevants de la teoria queer -Paul Preciado, Jack Halberstam-, analitzarem algunes trajectòries i projectes artístics que ens permetran rastrejar els imaginaris trans* i intersex* desenvolupats a les darreres dècades. Reivindicarem, no només diagnòstics crítics, sinó sobretot imaginaris seductors, empoderants i de celebració.

Sessió 4: dijous 27 d’octubre, a càrrec de blanca arias
Bollomitografies: imaginaris lesbians en les pràctiques artístiques contemporànies
Aquesta sessió anhela començar a teixir una xarxa de pràctiques contemporànies (especialment visuals i performàtiques) que contribueixin a identificar les possibilitats d’allò que hem anomenat mitològic en la recerca d’estratègies d’(auto)representació lesbianes. De la mà d’artistes com Barbara Hammer, Las Yeguas del Apocalipsis, Lorenza Böttner o Annie Sprinkle, especularem plegades no només sobre una possible redefinició del subjecte del lesbianisme, sinó també sobre la urgència de re-mitificar i re-encantar el món des del fet artístic.

Auditori del Museu de l'Empordà
Una història del paisatge a la fotografia

SET – OCT

Una història de l’art digital