ACTIVITATS

JUNY

Cicle Històries de l'Art

Una història de l’art fantàstic

Cicle dedicat a la història de l’art fantàstic, a càrrec de Pere Parramon Rubio.

Sessió 1: dimarts, 7 de juny
L’etimologia, els significats i els usos de la paraula “fantàstic” al llarg del temps. La teoria del fantàstic provinent del camp de l’anàlisi literària i la seva aplicació a les arts visuals. Principals referents en l’estudi tant del fantàstic en general com, més específicament, de l’art fantàstic. Presa de contacte amb exemples d’obres i artistes del fantàstic.

Sessió 2: dimarts, 14 de juny
L’art fantàstic segons les idees de “gènere”, “categoria estètica” i “estil”, cabdals per a l’estudi del fenomen artístic. La representació de la realitat i la tensió introduïda per l’element impossible en l’art fantàstic. El fantàstic i la seva relació amb altres categories estètiques, com el sinistre –‍amb especial atenció a la teoria de la Vall inquietant‍–‍, el grotesc, el macabre i el kitsch, entre altres.

Sessió 3: dimarts, 21 de juny
A partir del repàs de conceptes com els de “sobrenatural”, “preternatural” i “impossible” al llarg del temps, establim un marc temporal per al fantàstic i examinem les semblances i les diferències entre l’art fantàstic (basat en la representació d’una realitat convencional), l’art meravellós (basat en una realitat inventada) i l’art daimònic (basat en una realitat ampliada).

Sessió 4: dimarts, 28 de juny
Descripció de les condicions de l’art fantàstic, tot analitzant-ne l’aplicació en obres concretes: la condició ontològica (la versemblança), la condició formal (l’aparició de l’impossible), la condició intel·lectual (dubtar del món, del jo i de la racionalitat), la condició emocional (la por, des del temor al pànic). Conclusions: la revisió del cànon del fantàstic i la seva contemporaneïtat.

ESPAI
Auditori del Museu de l'Empordà
Una història de l’art feminista

MARÇ