ACTIVITATS
OCTUBRE
UNA HISTÒRIA DE L’ART A TRAVÉS DE LA MÚSICA
Curs impartit per Jordi Maddaleno, crític musical i gestor cultural.
Des de les arts plàstiques i la música, la proposta planteja explorar diferents èpoques ─Renaixement i Barroc, classicisme i Romanticisme, avantguardes del segle XX i creació contemporània del segle XXI─ i connectar músics com Bach, Vivaldi, Beethoven o Stravinski amb pintors com Velázquez, Caspar David Friedrich o Chiharu Shiota. En definitiva, veure l’evolució de l’art i la música al llarg de la història.
Sessió 1: dimecres 9 d’octubre
Renaixement i barroc. El dualisme de l’etern cicle de contrastos en la història de l’art.
Des de l’origen de l’òpera a inicis del s.XVII a la Florència del renaixement, passant pel regnat dels grans compositors del barroc: Bach (relacionat amb l’art alemany), Händel (relacionat amb l’art anglès), Vivaldi (relacionat amb l’art italià) o Rameau (relacionat amb l’art francès), compositors que van marcar el futur de la música europea.
Esments al renaixement i el barroc espanyol amb figures de la importància de Cristobal de Morales, Tomás Luis de Victoria o Domènech Terradellas. Època de la construcció de l’Escorial i del triomf pictòric de Velázquez.
Sessió 2: dimecres 16 d’octubre
Classicisme i romanticisme
Des de la figura fonamental de Wolfgang Amadeus Mozart i L. van Beethoven, els qui van crear les bases de l’origen de la futura òpera romàntica germànica, a l’origen del naixement del romanticisme europeu a l’Alemanya de Goethe, amb figures com el pintor Caspar David Friedrich o l’anglès William Turner a Anglaterra. El belcanto a la Itàlia romàntica de Rossini, Bellini i Donizetti i els seus ressons artístics a l’Europa amb París com a capital mundial de l’art occidental. Wagner i Verdi porten al cim l’òpera a Europa.
Sessió 3: dimecres 23 d’octubre
Les avantguardes del s. XX i els seus ressons en la música
Impressionisme i Debussy, Expressionisme i Schönberg. Neoclassicisme i Stravinski o Post-romanticisme i compositors com Richard Strauss, Giaccomo Puccini o Jules Massenet. Naixement del cinema i la seva influència en la música.
Discórrer de l’art pictòric figuratiu a l’abstracte, la influència de la florent societat artística dels EUA amb el naixement del jazz, i les arts degenerades estigmatitzades pels nazis. La migració europea a Amèrica.
Sessió 4: dimecres 30 d’octubre
La segona meitat del s.XX i els inicis del nou mil·lenni amb el primer quart de segle del XXI
Les avantguardes es dissolen en una realitat on l’art i la música s’allunyen del gran públic. Motius, crisis de l’art i la cultura en general. El naixement del Minimalisme en la dècada dels 60 dels EUA amb figures com Steve Reich, Philip Glass o John Addams. Els directors compositors europeus com Pierre Boulez i la creació del IRCAM francès (Institut de Recherche et Coordination Acoustique/Musiqui) en els anys 70 a París. El dualisme d’Europa i els EUA es diversifica en un món on la globalització i les xarxes socials acosten artistes i compositors de la Xina (Ai Wei Wei) o el Japó (Chiharu Shiota).
Auditori del Museu de l'Empordà
UNA HISTÒRIA DE L’ART AMB TINTÍN
SETEMBRE
UNA HISTÒRIA DE L’ART I ELS FALSOS
NOVEMBRE
OBRES/ARTISTES
-
La col·lecció
EL MUSEU DE L’EMPORDÀ
-
Presentació
Visita’ns
Història
Missió i objectius
Organigrama
Sala de premsa
© Alguns drets reservats. Museu de l’Empordà, 2018
Ajuntament de Figueres. Cultura
Avís legal - Protecció de dades
Museu de l'Empordà
Rambla, 2
17600 Figueres
infome@museuemporda.org 972 50 23 05