28 ABR - 11 MAR
2017 - 2018

LA TENORA D’EN PEP VENTURA

Lloc: Museu de l'Empordà

Exposició sobre la vida de Pep Ventura i la seva acció de reforma de la cobla introduint-hi una tenora modificada per ell mateix a la qual donà una posició predominant dins del conjunt instrumental. Per cortesia del Museu de la Música, l’exposició disposa de la tenora original de Pep Ventura.
Pep Ventura (Alcalá la Real, 1817 – Figueres, 1875) és una personalitat troncal per entendre la forja de la identitat del país al llarg de l’últim segle i mig. Músic i compositor, la seva figura va ser fonamental a l’hora de consolidar la sardana com una proposta molt popular, que articulava un discurs equilibrat entre la música i la moda, la cançó popular i el seu propi talent. Una nova sardana que, a mitjan segle XIX, era entesa com un ball molt vinculat a la societat empordanesa, amb himnes revolucionaris i melodies d’òpera sarsuela. Fou en aquesta època que les sardanes van ser assumides com a senyal d’identitat per les noves generacions lligades a l’esperit liberal i republicà que va tenir en Figueres una de les seves capitals de referència.